donderdag 15 maart 2012

Joan Franka

Joan Franka stijgt op 17 maart 2012 van 14 naar 7 in de tweede week. Het nummer is de Nederlandse inzending voor het Eurovisiesongfestival 2012.

Joan Franka werd geboren in Rotterdam op 2 april 1990. Joan Franka is half Turks, haar vader overleed toen ze 2 was. Haar volledige naam is Joany Franka Johanna Ayten Hazebroek. Tot haar deelname aan het songfestival was Joan nooit in Turkije geweest, ze spreekt ook geen Turks. Ze werd bekend door haar deelname aan het televisieprogramma The Voice of Holland. Franka werd als één van de zes deelnemers geselecteerd uit 491 opgegeven liedjes voor het Nationaal Songfestival 2012 op 26 februari. Met het nummer You And Me, dat zij zelf schreef samen met Jessica Hoogenboom (artiestennaam Jessie Maria), won ze allereerst het duel met Raffaëla Paton, die Chocolatte ten gehore bracht. In de finale gaf de vakjury de voorkeur aan Ivan Peroti en Pearl Jozefzoon, maar Franka won alsnog dankzij de grote steun van het stemmende tv-publiek. Hierdoor mag zij Nederland vertegenwoordigen op het Eurovisiesongfestival 2012 in Bakoe. Ter ondersteuning van de tekst van You And Me treedt ze op in een indianentooi. Op 1 maart 2012 ontstaat er door een steungroep voor indianen (Real Indian Nation) commotie om het dragen van de indianentooi. Joan Franka over de commotie rondom de tooi in 'Metro' van 10 mei 2012: "Ik had er echt over nagedacht en met de indianen zelf gesproken. Het laatste wat ik wil is mensen beledigen. Het was ook geen heilige tooi, maar een siertooi." Daarnaast valt haar inzending op 2 maart ten prooi aan een in scène gezette plagiaatbeschuldiging van Rambam, een tv-programma van de VARA. De misleiding door werd binnen enkele uren ontzenuwd door reaguurders van het internetforum FOK!

Joan Franka - You And Me
I was five, you were three
We were dancing in the street
And you look just like an angel
You looked opposite the sky
Saw the birds and wondered why
They can fly, a way, so high
In the morning I would wake
And my heart just getting weak
To play in your backyard
In the evening I would go
Telling you I love you so
And I can't wait to see you again
It's you and me and everybody out there
And I can sing that everybody knows
About you and me, but others really care for
And I can sing that everybody knows, about us
We grew up, all in love
Thinking from all above
That we could be together forever
We would never say goodbye
'Cause we promise, you and I
Better love you and had no tie
And I see you walking by
My heart's wonder why
We don't play around no more
Such a shame, we have no time
They were right, we run right
I still love you and in my mind
It's you and me and everybody out there
And I can sing that everybody knows
About you and me, but others really care for
And I can sing that everybody knows, about us
So lyin' in bed, thinking about your days
Thinkin' about it all and how it ends sometimes
Was it wrong or right, was I good enough
It's you and me and everybody out there
And I can sing that everybody knows
About you and me and everybody out there
And I can sing that everybody knows
About you and me, but others really care for
And I can sing that everybody knows, about us

Bekijk het winnende optreden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten